Na mocy przepisów UE w dziedzinie pomocy państwa Komisja Europejska zatwierdziła polski plan przewidujący rekompensatę dla Poczty Polskiej za straty netto ponoszone w związku ze świadczeniem usług publicznych w okresie od 2006 do 2011 r. Komisja uznała, że mechanizm rekompensaty jest zgodny z art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przy spełnieniu pewnych warunków. W szczególności Polska musi poprawić ustawę regulującą obowiązek świadczenia usług publicznych przez Pocztę Polską oraz zadbać o to, aby wszelkie istotne zmiany w metodzie podziału kosztów na potrzeby płatności rekompensaty były zgodne z zasadami rachunku kosztów określonymi w art. 14 dyrektywy pocztowej UE (97/67/WE).
Neelie Kroes, komisarz ds. konkurencji, stwierdziła: „Cieszę się, że obecny plan nie stwarza ryzyka wypłacania Poczcie Polskiej nadmiernych rekompensat za wywiązywanie się ze zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych, o ile wymagane przez nas poprawki zostaną wprowadzone bezzwłocznie”.
Poczta Polska jest operatorem świadczącym powszechne usługi pocztowe na terenie Polski. Jej działalność nie ogranicza się jednak do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, lecz obejmuje również pocztowe, finansowe i inne usługi niewchodzące w zakres jej zadań związanych ze świadczeniem usług publicznych.
W kwietniu 2004 r. władze polskie zgłosiły program pomocy, który przewidywał rekompensatę dla Poczty Polskiej za ewentualne straty netto z tytułu wykonywania powierzonych jej zadań w ramach świadczenia usług publicznych. Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające w dniu 29 czerwca 2005 r. (zob. IP/05/811), które zamknięto częściowo dnia 9 stycznia 2007 r. w odniesieniu do okresu 2004-2005, ponieważ w tych dwóch latach Poczta Polska nie otrzymała żadnych rekompensat.
Komisja oceniła środek pomocy w świetle wspólnotowych ram dotyczących pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (zob. IP/05/937 i MEMO/05/258), które dopuszczają taką rekompensatę, o ile świadczona usługa jest faktycznie usługą publiczną, usługę powierzono przedsiębiorstwu na mocy aktu prawnego, który zawiera elementy określone w ramach wspólnotowych, oraz przedsiębiorstwo nie otrzymuje nadmiernej rekompensaty, która mogłaby prowadzić do subsydiowania skrośnego działalności niezwiązanej ze świadczeniem usług publicznych. Komisja uznała, że środki proponowane przez Polskę są zgodne z ramami wspólnotowymi z zastrzeżeniem pewnych zmian, które należy wprowadzić do ustawy regulującej obowiązek świadczenia usług publicznych.
W szczególności Komisja zobowiązała Polskę do poprawienia parametrów obliczania, kontrolowania i przeglądu rekompensat, aby uniknąć nadmiernej rekompensaty oraz do zmiany ustaleń dotyczących zwrotów nadwyżek rekompensat. Ponadto Polska musi zapewnić zgodność wszelkich istotnych zmian wprowadzanych w polskim systemie księgowości w okresie obowiązywania programu z art. 14 dyrektywy pocztowej UE (97/67/WE) i ma obowiązek informować Komisję o takich zmianach w terminie trzech miesięcy od ich wprowadzenia. Komisja zatwierdziła środek do dnia 31 grudnia 2011 r.
Warto dodać, że Poczta Polska powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną, stanowiącą w 100% własność Skarbu Państwa. Wskutek tego utraciła ona status prawny, który uniemożliwiał postawienie jej w stan upadłości, co było równoważne z nieograniczoną gwarancją państwa. Obecnie spółka podlega powszechnym zasadom postępowania upadłościowego.
Jawna wersja decyzji zostanie udostępniona w Rejestrze pomocy państwa (State Aid Register) umieszczonym na stronie internetowej DG ds. Konkurencji pod numerem sprawy C 21/2005, po wyjaśnieniu kwestii poufności. Wykaz nowych decyzji dotyczących pomocy państwa opublikowanych w Internecie i w Dzienniku Urzędowym zamieszczany jest w cotygodniowym internetowym biuletynie pomocy państwa (State Aid Weekly e-News).